Voeding en acne

Het blijft een moeilijke vraag: heeft voeding invloed op je acne? Er zijn hier meerdere onderzoeken naar gedaan en het lijkt erop dat bepaalde voedingsstoffen wel degelijk invloed hebben.

Laten we beginnen met suikers; die doen meer met je huid dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat mensen met acne vaker een grotere inname van snelle suikers (koolhydraten) hebben. Deze suikers zitten bijvoorbeeld in aardappels, witbrood, witte rijst, frisdrank en snoep. En omgekeerd blijkt dat een dieet met langzame suikers de ernst van acne juist kan verminderen. Die zitten bijvoorbeeld in volkoren producten, fruit, groente en vis. Suikers zorgen voor een stijging van hormonen die niet alleen de talgproductie opvoeren, maar ook zorgen voor een ophoping van dode huidcellen, wat weer kan bijdragen aan de vorming van puistjes.

Dan hebben we zuivelproducten. Verschillende onderzoeken tonen aan dat zuivelproducten invloed kunnen hebben op acne. Toch is het nog altijd onduidelijk of de producten de klachten veroorzaken of verergeren. Ook zuivelproducten hebben invloed op de talgproductie via hormonen.

Tot slot de beruchte chocolade. De meeste chocolade bevat zuivel, vetten en suikers. Dan zou je makkelijk tot de conclusie kunnen komen dat dit product weinig goeds doet voor je huid. Maar hoe zit dat dan met pure chocolade? Zaten er niet juist ook antioxidanten in cacao en is pure chocolade daarom niet juist goed voor je? Dit blijven lastige vragen. Onderzoeken hiernaar zijn niet eenduidig. Er zijn ook aanwijzingen dat pure chocolade juist onzuiverheden kan verergeren.

Kortom: wat voor de een het ideale ‘dieet’ is, kan bij de ander juist een onrustige huid geven. Ga daarom ook op je eigen gevoel af en kijk of je door het vermijden van producten, zoals zuivel, verbetering ziet.

Wat mijn advies is? Gewoon gezond en gevarieerd eten. Heb je het idee dat een bepaalde voedingsstof effect heeft op je huid? Vermijd die dan. Verder mag je van mij alles eten.